בת גלים
בת גלים
מס. רישום: | א/מ 66 |
נמל רישום: | חיפה |
---|---|
תאריךרישום: | 8/9/1954 |
אות קריאה: | - |
שמות קודמים: | Prima |
שנת בנייה: | 1932 |
נבנתה על ידי: | N. V. Werf Vooruit - Spaarndam, Holland |
סוג: | מטען כללי |
תפוסה ברוטו: | 400 ט"ת |
תפוסה נטו: | 207 ט"ת |
מעמס: | 480 ט' |
אורך מרבי: | 48.51 מ' |
רוחב: | 7.67 מ' |
שוקע: | 3.05 מ' |
מכונה: | Oil eng. single acting, 6 cylinders |
יצרן מכונה: | Mootorenew. Mannheim - Mannheim |
מהירות: | 9 קשר |
בעלים: | "דולפין" ספנות בע"מ |
נמחקה מהרישום הישראלי: | 22/12/1957 |
טובעה: | 1967 |
מאז קום המדינה הייתה תעלת סואץ סגורה עבור אניות ישראליות ועבור סחורות אשר יעדן או מקורן בישראל. המערכה הדיפלומטית, אשר ישראל ניהלה בעניין זה, לא נשאה פרי.
בשנת 1954 החליטה ממשלת ישראל להעמיד את המצרים בניסיון ולנסות להעביר אנייה בדגל ישראל ומצוותת בימאים ישראלים, דרך התעלה. הצוות אשר נבחר למשימה זו היה מורכב מ־10 ימאים מתנדבים, בפיקודו של רב חובל צבי שידלו.
הוקמה חברת ספנות בשם "דולפין ספנות בע"מ" אשר רכשה והפעילה את האנייה המיועדת. האנייה נרכשה בהולנד ושמה המקורי היה "Prima". היא הייתה בדגל קוסטה ריקה. ב־8 בספטמבר 1954, בנמל מסווע (Massawa) שבאריתריאה, עלה עליה הצוות הישראלי, דיגלה הוחלף לדגל ישראל והיא נקראה בשמה החדש, "בת גלים". ב־18 בספטמבר הפליגה ממסווע לחיפה דרך תעלת סואץ.
האנייה הגיעה לפורט תאופיק בפתח הדרומי של התעלה, זיהתה את עצמה בשמה ודיגלה והמתינה על עוגן לשלטונות הנמל לשם הסדר המעבר בתעלה. "בת גלים" הגיעה באור יום, על הגף הונף דגל צי הסוחר הישראלי ועל התורן, כנהוג, דגל המדינה המארחת (מצרים). הטיפול הרשמי באנייה החל בצורה רגילה, כאשר עולים עליה אנשי שלטונות הבריאות ומכס. תוך זמן קצר עלו עליה שוטרים, הצוות נעצר והובא לתחנת המשטרה. לאחר חקירה אלימה וסדיסטית הועבר לבית הסוהר.
הצוות הואשם ברצח שני דייגים מצריים. כל ההכחשות לא הועילו. לאחר זמן מה ולאחר חקירות חוזרות, האנשים הועבר לבית הסוהר "מוחטה" לאסירים פוליטיים. הפרשה לוותה בסערה תקשורתית ומערכה דיפלומטית אשר בעקבותיה, ב־31 בדצמבר 1954, שוחררו כל אנשי הצוות. האנייה על מטענה הוחרמה ובשנת 1967, תוך כדי מלחמת ששת הימים, טובעה, יחד עם אניות אחרות, באגם המר על מנת לחסום את המעבר בתעלה.
האנייה הישראלית הראשונה אשר עברה את תעלת סואץ, מאילת לחיפה, אחרי חתימת הסכם השלום עם מצרים, הייתה האנייה "אשדוד" של חברת "צים", בפיקודו של רב חובלקרול מנדלוביץ', בתאריך 1 במאי 1979.